Tallinnassa 22.-24.5.2023

Haettuaan osan matkalaisista Aspitieltä linja-automme starttasi Kirkkokadun matkailupysäkiltä kello 6.15 maanantaiaamuna. Haimme mukaan vielä loput porukasta Jokikievarilta, Noljakan S-marketilta ja Vanhan Ylämyllyntien bussipysäkiltä ja lähdimme ajelemaan Helsinkiä kohti. Matka sujui rattoisasti, ja kello 10.30 paikkeilla lounastimme Kuortin ABC:llä. Bussissa pelasimme bingoa ja teimme sanastovisan vironkielisistä sanoista ja niiden suomenkielisistä merkityksistä.

Kello 14 tienoilla saavuimme laivaterminaaliin, ja pääsimme nousemaan Eckerö Line M/S Finlandiaan matkustajakorttien kera. Kello 15.15 laiva lähti kohti Tallinnaa. Oli mukava seurata lähtöä kannelta ja kuunnella elävää musiikkia laivan baarissa. Noin kello 17.30. laiva saapui Tallinnaan, ja siirryimme linja-autolla satamasta Viru-hotelliin, jossa majoituimme huoneisiin. Oma huoneemme sijaitsi hotellin 21. kerroksessa, mistä oli hienot näköalat kaupungille. Illalla osa porukasta lähti vielä ohjaajien kanssa syömään ja kaupoille.

Aamulla Viru-hotellilla oli tarjolla runsas aamiaisbuffet. Aamupalan jälkeen osa porukasta lähti ohjaajien kanssa kävellen vanhaan kaupunkiin, joka alkoi aivan Viru-hotellin liepeiltä. Jäimme huonetoverini kanssa vielä kuuntelemaan hotellin ylimmässä eli 23. kerroksessa sijaitsevan KGB-museon esittelykierrosta. Oli mielenkiintoista kuulla tarinoita neuvostoajalta, joihin liittyi muun muassa salakuuntelu ja paikallisten kielto tulla Viru-hotelliin.

Tallinan vanhan kaupungin yksi näkyvimpiä kirkkoja.

Museokierroksen jälkeen lähdimme kävelemään vanhaan kaupunkiin, jossa kävimme taidemuseossa ja nautimme pirtelöt erään kahvilan sisäpihalla. Oli mukavaa kulkea mukulakivisiä katuja pitkin ja ihastella kaunista arkkitehtuuria. Sitten lähdimme Google Mapsin opastamina kohti valokuvamuseo Fotografiskaa, joka sijaitsi jonkun matkaa vanhan kaupungin ulkopuolella. Katselimme museossa useamman valokuvanäyttelyn, jonka jälkeen otimme taksin takaisin hotellille.

Kello 17 matkaseurueellemme oli tarjolla herkullinen kolmen ruokalajin illallinen Viru-hotellin ravintolassa. Illallisen jälkeen lähdimme vielä huonetoverini kanssa kävelemään vanhaan kaupunkiin, jossa päädyimme parin terassin kautta jazzklubille kuuntelemaan useamman kokoonpanon jamittelua. Ennen puolta yötä kotiuduimme hotellille.

Keskiviikkoaamuna lähdimme aamupalan jälkeen linja-autolla satama-alueelle, jossa pääsi käymään Super-Alkossa sekä Satamamarketissa ostoksilla. Puoliltapäivin M/S Finlandia lähti kohti Helsinkiä. Laivan baarissa esiintyi sama kitaraa soittava laulaja kuin menomatkallakin, ja oli mukava kuunnella taas hänen musisointiaan toivekappaleilla höystettynä. Noin kello 14.15 laiva saapui Helsingin satamaan. Itse jäin vielä muutamaksi päiväksi Helsinkiin, kun muu matkaseurue suuntasi linja-autolla Kuortin ABC:n ruokailun kautta Joensuuhun, jossa he olivat perillä klo 22 aikoihin illalla. Tallinnan matka oli kaiken kaikkiaan mukava hengähdystauko ja piristys arkeen.