Kuvittele, että olet kavereittesi kanssa jossain tulevaisuudessa. Olette hakemassa töitä taitavan tieteen tekijän ja superjulkkiksen Ursulan huippusalaisesta laboratoriosta.
Herkullinen tilanne, eikä vain siksi, miten Ursulan huippusalainen laboratorio on säilynyt uteliailta katseilta piilossa, häntä alati seuraavilta faneilta.
Roolipelit eivät ole mikään uusi juttu. Roolipelit rantautuivat suomeen vaihto-oppilaiden mukana siinä kahdeksankymmentäluvun puolessa välissä, ja Joensuuhun ne ehtivät vielä saman vuosikymmenen loppupuoliskolla. Pöytäroolipelien kulta-aikana voisikin pitää yhdeksänkymmentälukua, jolloin materiaalia oli runsain mitoin myös suomennettuna.
Roolipelejä yritettiin myös hyötykäyttää, mutta siitäkin on aikaa, kun olen viimeksi sellaisesta kuullut. Siksi TWoR on mukava tuulahdus uuden kokemuksen pohjalta jatkokehitettyä vanhaa.
Perinteiseen pöytäroolipeliin verrattuna TWoR:ssa ei ole taulukkoa kääpiön parran palmikoille, vaan peli etenee suoraan pelaajien yhteistyöhön. Vuosia ropea pelanneelle tämä voi olla järkytys, mutta kaikki ensikertalaiset ovat kuin kotonaan ja pääsevät heti kiinni peliin.
Edes pelinjohtajalta ei vaadita supervoimia. Pelinjohtajan kirja on kirjoitettu selkeästi ja vaiheittain, niin että seikkailut muodostavat kahdeksan pelikerran kokonaisuuden. Pelinjohtajan ehkä tärkein tehtävä onkin taata tasapuolisuus ja hyvä fiilis kaikille pelaajille, eikä kahlata sääntöviidakossa.
”Eikä siinä vielä kaikki”, huudahdan torikauppiaan äänelläni. ”Nyt mukana myös kännykkä appsi.”
Kun nykyisin puhuu roolipeleistä, tulee suurimmalle osalle mieleen digitaaliset pelit. Ei siis ihme että TwoR-universumi on löytänyt tiensä myös kännykän näytölle.
Mobiiliversion haasteina on ehkä vieläkin enemmän pelin pelattavuus kuin perinteisemmässä roolipelissä. Siksi TWoR:in mobiiliversio lähtee liikkeelle vielä konkreettisemmin tekemisen kautta. ”Ota kuva jostain sinisestä.” Valokuvatehtävät voi suorittaa helposti kotisohvalta käsin, tai haastaen itsensä etsien iltalenkiltä kaunista taivaan sineä. Pelin haastavuutta voi siis jokainen itse säädellä, ja suurimmat haasteet löytynevätkin pelaajasta itsestään.
Viime aikoina on puhuttu pelien haitoista huomattavasti enemmän kuin pelien hyödyistä. Raha- ja aikapelaaminen ovat ongelmia, mutta perinteisissä pöytäroolipeleissä, ja varsinkin TwoR-”universumissa” nämä pelot eivät ole aiheellisia.
Molempia pelejä kokeiltuani voin sanoa, että ne toimivat hyvin myös mielenterveyskentällä. On itsensä haastamista, tiimityöskentelyä ja onnistumisen kokemuksia. En siis ihmettelisi, jos Joensuussakin talven mittaan pelailtaisiin toipumiseen orientoituneita pelejä.
- Useat MiePä-alan toipujat, ammattilaiset ja pelialan osaajat ovat kehittäneet peliä vuodesta 2020 asti.
- Yli 50 testipelaajaa on pelannut peliä ympäri suomea.
- Mobiilisovellus on julkaistu 2.5.2022 ja sillä on noin 300 pelaajaa.
- Tutustu ja tilaa www.theworldofrecovery.fi
- Aspasäätiön hallinnoiman digiloikkarit-hankkeen digikaverit auttavat mielellään tutustumaan TWoR-mobiilisovellukseen.